En heldag på sjukhuset
Hejsan på er finisar!
 
I tisdags hade jag en otroligt tråkig dag då jag spenderade den endast på vårdcentralen och på sjukhuset. Andledningen till min sjukhusvistelse var på grund av att jag vid två tillfällen fått en extremt sprängande huvudvärk vid ansträngning, det vill säga när jag tränat. Jag fick det fösta gången förra veckan när jag gymmade och tänkte att det säkert är muskelspänningar vilket gjorde till att jag valde att vänta och se om det blev bättre vilket det också blev. Jag tränade lite igen dagen efter och fick ingen huvudvärk, men i måndags slog det till igen. Jag låg och körde bänkpress när det small till av huvudvärk igen.
Då bestämde jag mig för att ringa till 1177 för att fråga om hjälp. De sa till mig att kontakta läkaren och i tisdags fick jag en tid med läkaren på vårdcentralen. Läkaren tog mina symptom seriöst och skickade för att vara på den säkra sidan mig vidare till sjukhusets akutmottagning där jag fick träffa en Neurolog. Han förklarade för mig att det troligtvis inte var någonting farligt men att de ville vara säkra och ta blodprover, ta röntgen och ta ett ryggmärgsprov.
 
 
Så hela dagen gick åt att vänta på olika läkare som skulle ta olika prover och göra tester. Så tisdagen var minst sagt en intensiv dag. Mina blodprover visade inget, mina röntgenbilder såg helt normala ut och mitt ryggmärgsprov visade inga spår av hjärnblödning. Däremot har jag några ytterligare prover på ryggmärgen som de tog som jag bara får svar på om det är något. Men jag känner mig väldigt mycket lugnare nu än vad jag gjorde när jag åkte in till akuten. Jag måste verkligen ge en eloge till alla läkare och sjuksköterskor som jag fick träffa på USÖ då alla var otroligt sympatiska och snälla mot mig hela vägen. 
Den jobbigaste biten av tisdagen var ju helt klart ryggmärgsprovet och den långa väntan efter det. I tisdags kännde jag även fortfarande av i ryggen och det var som ett konstant tryck som bara försvann om jag la mig ner. Jag kände mig helt slut i ryggen bara av att sitta upp. Så när Oscar kom hem i tisdags hjälpte han mig att flytta in tvn i sovrummet så jag kunde ligga i sängen och titta för det var enda platsen jag är bekväm på. 
 
Däremot måste jag säga att ryggmärgsprovet var inte alls lika läskigt som jag trodde det skulle vara, det gjorde ju ont och var sjukt obehagligt på grund av att det var ett tryck mot ryggraden på något vis. Det är svårt att förklara. Man fick ju bedövning vilket gjorde att det inte var så smärtsamt men skönt var det verkligen inte.
 
Idag är det fredag och det känns bättre i ryggen idag däremot har jag fått huvudvärk istället. Igår vaknade jag upp av en dunkande huvudvärk och tillbringade ännu en dag i sängen. Idag mådde jag bättre när jag vaknade men bara efter någon timme kom huvudvärken krypande igen. Jag ringde då till sjukvårdsupplysningen igen och sköterskan förklarade att det är inte ovanligt att man får huvudvärk någon dag efter ryggmärgsprovet på grund av att vätskan i ryggmärgen är i obalans. Jag märkte själv att huvudvärken blev bttre när jag ligger ner och hon förklarade även att det är det enda sättet att lindra värken. Så denna dag har jag tillbringat i sängen, igen. Så nu hoppas jag bara att denna huvudvärk avtar så jag kan komma igång med mitt vanliga liv igen. 
 
 
XO Fanny
Emely

Usch vad obehagligt! Jag har fått huvudvärk efter träning men det har bara varit någon gång! Hoppas de hittar vad som är fel!

Anita

Åh.. usch :(
Men såå vackert hår du har, helt underbart ju :D

Sandra'

Men så jobbigt & läskigt förstår att du blev orolig, och vilken tur att du besökte läkaren, låter som ryggmärgsprovet gjorde ont ändå. hoppas smärtan i ryggen släppt helt nu och även huvudvärken!

Sarah

fin bild

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress