Ullared i Tokyo?

Nu är det söndag och jag och familjen gör oss redo för en resa till Kyoto! Men först tänkte jag berätta lite om de dagarna jag inte skrivit på.

På fredagen började vi med att avnjuta en god frukost på hotellet, sedan efter det skulle vi motionera bort frukosten med en halvtimmes promenad mot outleten Venus, dock tog promenaden bara en kvart så jag vet inte hur långsamt hon som berättade vägen gick. När vi kom dit fick fann vi en enorm kö, man stod tydligen och köade utanför outleten. ”Venus outlet, Japans Ullared”, ny slogan kanske? Köpcentret var i alla fall väldigt stort! Vi hade tänkt åka in till centrala Tokyo på eftermiddagen men det tog hela dagen att ta sig igenom köpcentret. En sak som jag uppmärksammade den här dagen var att många tjejer som går i högklackade skor går innåt med fötterna, det ser ut som att de inte kan gå ordentligt. En anledning till detta kanske kan vara att när man går med kimono har man lite höga klackar och eftersom kimonotyget sitter så tajt runt benen måste man gå ihop med benen och peka inåt med fötterna, kan det vara en sak som sitter i? För även när barnen är små bär de kimonor eller yukatas(en bommuls liknande kimono) till festivaler och högtider.

Tyvär har jag inga bilder från köpcentrumet då min kamera var död men jag lägger in senare då jag tog lite med Akikos kamera.

I lördags det vill säga igår började vi dagen med att åka in till Ginza det finaste området i Tokyo, vi gick in i några av köpcentrumen där men kom tomhänta ut då allt var väldigt dyrt. I Ginza hittade vi också den berömda San’ai-byggnaden som är formad som en cylinder och fylld med reklam. I San’ai tog vi en fika och blickade ut över de fina kvarteren. Efter detta mötte vi upp Martin och Akiko som tog oss till Tokyos fiskmarknad, dock var själva marknaden avslutad redan vid 9 tiden så vi fick tyvärr inte se den. Men vi var där för att äta sushi så det spelade inte så stor roll, och jag kan säga er att råare sushi än den har jag ALDRIG ätit förut. Man kunde nästan känna hur fisken sprattlade i munnen på en! När vi smält maten började vi vandra mot Edo museet, Edo hette nämligen Tokyo innan det blev ”Tokyo”. Där fick vi läsa om Tokyos historia och se hur de levde på den tiden. På museet hittade jag även originalet till Japans kapitulationsavtal som de skrev med USA vid andra världskrigets slut.

San'ai

"Sushi baren"

"Min hals är lite konstig men ville bara visa hur stark jag är för den var ganska tung, haha!"

Tokyos tunnelbana är en värld för sig som man säger så, det är tur att vi har Martin med oss för annars vet jag inte hur vi skulle klara oss då alla kartor är på Japanska. De har skrivit vad stationerna heter med vanliga bokstäver men det är princip allt, för på kartorna står det fortfarande med tecken. På tågstationerna har vi även observerat att det inte finns några soptunnor, vilket beror på att det tidigare skett ett terrordåd då de lagt giftgas i dem. Tusentals hade tydligen dött i den attacken så de vågar väl inte riskera att det ska ske igen. En annan sak jag upptäckt på tunnelbanan är de underbara skyltarna som visar vad man får och inte får göra på tunnelbanan. Jag hittade en skylt där de visade bilder på att man inte får köra in barnvagnen mellan dörrarna när den håller på att stängas och att man inte fick köra den upp för trappan när barnet satt i.

På kvällen gick vi ut och åt med Akikos familj vi var på ett yakiniku-ställe vilket innebär att man grillar köttet själv vid bordet på en liten grill i mitten. Sedan fick man beställa in så mycket man orkade då priset var bestämt. Det var otroligt gott! PÅ vägen hem mot hotellet fann vi oss omringade av skyskrapor och jag kom fram till att vi verkligen borde bygga det i Sverige. För tänk hur mycket lägenheter det ryms i dem, vi skulle antagligen inte ha lika stor brist på bostäder till ungdomar om vi byggde några skyskrapor.

XOXO Fanny

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress